18 november 2005

Tommy Wieringa: Joe Speedboot


Vandaag uitgelezen: de nèt niet met de AKO-literatuurprijs bekroonde roman van Tommy Wieringa: Joe Speedboot. Het is één van de meest vermakelijke en verrassende romans die ik de afgelopen tijd gelezen heb. De stijl van Wieringa is levendig en vlot, en je valt van de ene verbazing in de andere. Het perspectief van de ik-figuur die aan een rolstoel gekluisterd is, en daardoor aanvankelijk vooral observeert in plaats van aan de handeling deelneemt, is erg goed gekozen. Het boek bevat ontzettend veel scherpe uitspraken, die me deden afvragen waar Wieringa ze vandaan heeft gehaald. Volgens mij moet hij ze in vele jaren verzameld hebben. Ze maken duidelijk dat Wieringa met een scherp oog naar zijn omgeving kijkt. Naast dit alles valt er met dit boek vooral ook veel te lachen; ik heb meerdere keren zitten schateren. Dit is één van die boeken die je dat heerlijke gevoel geven dat lezen eigenlijk de allerfijnste bezigheid is! Ik vertel hier niet waar het boek over gaat, want je moet het absoluut zelf gaan lezen. Goed hoor, van die Tommy Wieringa. En morgen verschijnt de nieuwe Harry Potter, dus op naar Zweinstein.

2 Comments:

Blogger boekengek said...

De NRC en andere media hadden ook goede recensies van Joe Speedboat maar afgaande op jouw boekensmaak, kan ik het me denk ik wel permitteren het oningezien bij Bol.com te bestellen...

6:55 p.m.  
Blogger Boekenwijs said...

Ben vandaag eindelijk in dit boek begonnen. De stijl is inderdaad geweldig, dit boek ga ik snel uithebben.

9:26 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.