05 maart 2006

So many books

Ik verplicht mezelf ieder jaar minstens één boek in het Engels te lezen. Dat gaat niet altijd van harte: ik ben geen vreemde-talenwonder en ook het lezen in het Engels gaat me slechter af dan ik zou willen. Misschien ben ik te veeleisend, maar ik mis teveel woordenschat om vrijuit en zonder haperingen door te lezen, en dat vind ik wel erg belangrijk. Maar goed, toch ook hier wat masochisme. Met het boekje So Many Books van Gabriel Zaid ging het me makkelijk af. Het is een aardig boekje van 144 bladzijden over boeken, lezen, het maken van boeken en de verschillen tussen boeken en andere media. Zaid ziet het lezen van een boek als converseren, en dat maakt het een actieve bezigheid die alleen door lezers gewaardeerd kan worden. Vertel ons wat! Het boekje is inmiddels ook in het Nederlands verschenen, maar de Engelse versie (trouwens een vertaling uit het Spaans; de schrijver is een Mexicaan) is goedkoper.

2 Comments:

Blogger boekengek said...

Leuk! Ik zet het boekje op mijn verlanglijstje. Overigens heel eerlijk van je: dat je moeite hebt om in een andere taal te lezen. Van mensen die de meest moeilijke boeken in de originele taal lezen en daarover opscheppen denk ik altijd: 'en, heb je echt alles begrepen?' En dan vul ik mijn eigen antwoord maar in.

7:12 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Sorry boekengek, ik lees Nederlands, Engels, Spaans, Frans en Duits, en ja, ik begrijp wat ik lees. Ik vind het fijn dat er zoveel in nederlandse vertaling beschikbaar is voor mensen die geen andere talen machtig zijn. Maar waarom neerbuigend doen? Ik hou van talen en vind het steeds boeiend om een boek in de oorspronkelijke taal te lezen, ook al gaat dat inderdaad trager.

Ik vond So many books ook zeer leuke lectuur. Het geeft wat perspectief aan het probleem van de aantallen: zoveel boeken die gepubliceerd worden en zo weinig boeken die je kan lezen...
Ik schreef erover in mijn boeklog (http://www.janantoon.be/WP/?cat=13).
Vriendelijke groet,
Jan

1:52 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.