31 juli 2006

Stefan Brijs

Na zo'n mislukte thriller is het heerlijk om meteen daarna een goed boek te lezen: De engelenmaker van Stefan Brijs. Het is een meeslepend verhaal over een arts die terugkeert naar het huis van zijn vader in een Belgisch dorpje vlak bij het drielandenpunt; hij heeft drie misvormde baby's bij zich. Via flashbacks en beschrijvingen over hoe dorpsbewoners tegen deze vraamde zaak aankijken, kom je langzaam te weten hoe de vork in de steel zit. Daarna ontspint zich een macabere ontknoping. Het boek is goed, geen meesterwerk. Daarvoor is het ondanks de verwikkelingen en de boeiende ontknoping toch te eendimensionaal. Maar het rechtlijnige proza, de verweving van gedachten, feiten en vermeende feiten maken het wel een overtuigend boek, waarin je als lezer bovendien alle ruimte krijgt om zaken aan elkaar te knopen. Knap gedaan hoor.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Het knappe aan het boek vond ik dat de sympathie die je hebt voor de hoofdfiguur als hij jong is, ergens in het boek omslaat als hij volwassen is en de kinderen kloont. Waar dat precies is was moeilijk te traceren. Ken je ook Arend van dezelfde auteur. Vond ik zelfs mooier dan Engelenmaker!

10:30 p.m.  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Nee, dit is het eerste boek dat ik van Brijs las. Dank voor de tip - ik zal het kopen & lezen! Groet, Jan Anton

11:36 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb dit boek met plezier gelezen. De sfeertekening van het belgische/nederlands/duitse dorpje vond ik treffend.
Zoals Sander al memoreerde: in het begin heb je sympathie voor de jonge hoofdpersoon. Langzaam, als je meer over hem te weten komt, slaat dit om. Niet zozeer in het niet mogen, maar meer 'wat zielig' gevoel.
Ook ik ga op zoek naar "arend". Brijs is een interessante schrijver.

10:26 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.