18 augustus 2006

India

In oktober gaan M., zijn tante A. en ik twee weken naar India. Het stond al lang op mijn verlanglijstje om daar eens naartoe te gaan en na twee jaar van uitstellen, afstemmen en de juiste reis en datum zoeken, gaat het binnenkort dan toch gebeuren. Het wordt een korte georganiseerde groepsreis naar het Golden Triangle-circuit in Rajasthan. Hoe kort en weinig diepgravend de reis wellicht ook is, ik verheug me er enorm op en ben van plan goed ingelezen op Schiphol te verschijnen. Als introductie las ik vorige week het deel over India uit de landenreeks van KIT Publishers, de uitgeverij van het Tropeninstituut. Het door Brigitte Ars geschreven boekje van 130 pagina's dateert van 2005 en behandelt in vogelvlucht maar met voldoende diepgang allerlei aspecten van dit enorme land: geschiedenis, politieke situatie, godsdienst, economische opkomst, Bollywood, verschillen tussen noord en zuid en arm en rijk, de positie van vrouwen enzovoort. Op het boekenplankje met nog te lezen boeken staan inmiddels boeken van Kipling, Forster en Rushdie dus als je je gaat afvragen waarom er opeens allerlei India-gerelateerde titels op deze leeslog verschijnen heb je hier het antwoord.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

hoi,
ik heb erg genoten van het boek "a suitable boy" van vikram seth. het is niet alleen een verhaal over een meisje dat moet besluiten met welke man ze haar leven wil doorbrengen maar geeft ook een indruk van de gecompliceerde maatschappij in india die sinds de jaren vijftig waarschijnlijk niet heel veel gewijzigd is. ik heb erg veel geleerd over india, de hindoe-moslem tegenstelling, culturele waarden, gedragsregels en hoe de politieke processen er lopen. de handeling is gesitueerd in verschillende steden in het noorden van india.
veel leesplezier!
kameleon van www.blogadog.web-log.nl

8:51 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.