12 november 2007

De nieuwste Brouwers

De nieuwste roman van Jeroen Brouwers is een meesterwerk, en één van zijn beste boeken. Datumloze dagen is een roman die je eigenlijk niet snel wilt lezen. De zinnen zijn zo ontzettend fraai geschreven en de inhoud is zo prachtig gecomponeerd, dat je er langer over wilt doen dan de 186 pagina's voorschrijven. Deze roman is als een subliem gerecht in een sterrenrestaurant: je gaat er langzaam van eten om geen enkel smaakdetail te missen. Het verhaal ontroert en brengt je aan het lachen. De zin met de woorden 'in toestand van viscositeit' heb ik drie keer opnieuw gelezen vanwege zijn perfectie in vorm, inhoud en associatie. De Prijs der Nederlandse Letteren geweigerd of niet: Jeroen Brouwers is met afstand de beste Nederlandse schrijver. afth en grunberg hebben blijkbaar hun platvloerse achterbuurtburenruzie nodig om hun libelleliteratuur onder de aandacht te krijgen. Maar hier spreekt de ware meester!

5 Comments:

Blogger Occy said...

Altijd een plezier je besprekingen te lezen, en al helemaal wanneer ik het - zoals in dit geval - volledig met je eens ben.

2:04 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dan moet ik deze 'ware meester' maar eens snel in huis halen. Je maakt me nieuwsgierig naar dit boek en het verdere werk van Jeroen Brouwers (hij is bekend bij mij maar nog nooit wat van hem gelezen)

9:03 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Als Jeroen Brouwers fan kon ik er niet om heen: gekocht en gaan lezen: na zo´n 40 bladzijden gauw weggelegd: te mooi, zoals jij fraai verwoord: " de inhoud is zo prachtig gecomponeerd, dat je er langer over wilt doen dan de 186 pagina's voorschrijven".
(Ik moet eerst maar eens Victor Hugo Notre Dame de Paris uitlezen)

11:08 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

oei foutje, te snel opgeslagen: " verwoordT" met DT natuurlijk... ik weet dat jij een neerlandicus bent...:-) (LR)

11:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

"afth en grunberg hebben blijkbaar hun platvloerse achterbuurtburenruzie nodig om hun libelleliteratuur onder de aandacht te krijgen"

Met evenveel reden kun je zeggen dat Brouwers het weigeren van een prijs nodig heeft om aandacht voor zijn boeken te vragen!

En om A.F.Th. nu als schrijver van 'libelleliteratuur' te kwalificeren?
Vallende Ouders, De gevarendriehoek en Advocaat van de hanen zijn grote Literatuur.

11:35 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.