15 januari 2008

Gelezen in 2008

Gelezen boeken in 2008


ADIGA, Aravind: De witte tijger
ARZO, Silvio d': Andermans huis

BAKKER, Gerbrand: Boven is het stil
BAKKER, Gerbrand: Perenbomen bloeien wit
BERNLEF: De pianoman
BLEICH, Anet: Joop den Uyl 1919-1987
BOELGAKOV, Michael: De meester en Margarita
BOMANS, Godfried: Kopstukken
BROKKEN, Jan: In het huis van de dichter
BRIJS, Stefan: Arend
BÜRGER, Gottfried August: Avonturen van de Baron Von Münchhausen

CÉLINE, Louis-Ferdinand: Reis naar het einde van de nacht
CONNELLY, Michael: Slotakkoord

DICKNER, Nicolas: Nikolski
DIS, Adriaan van: Indische duinen

ELLIS, Breat Easton: Lunar Park
ENGBERTS, Hans & René HESSELINK: Oude Gracht 234

FASSEUR, Cees: Juliana & Bernhard
FLAUBERT, Gustave: Bouvard en Pécuchet
FLAUBERT, Gustave: Salammbô

GORT, Ilja: Het merlot mysterie
GRAVES, Robert: Dat hebben we gehad

HAFFNER, Sebastian: Kanttekeningen van een rationele profeet
HAFFNER, Sebastian: Duitsland 1939: Jekyll & Hyde
HARING, Bas: Voor een echt succesvol leven
HERMANS, Willem Frederik & Gerard Reve: Verscheur deze brief!
HILMES, Oliver: Alma Mahler-Werfel

KAPUSCINSKI, Ryszard: De keizer
KRABBÉ, Tim: Het gouden ei

LUKACS, John: Langs kromme lijnen

MANN, Thomas: Duitsland heeft me nooit met rust gelaten
McDERMID, Val: De terechtstelling
MOORE, Michael: Mike's election guide 2008
MORTIER, Erwin: Godenslaap

POESJKIN, Alexandr: Verzamelde Werken 1
POESJKIN, Alexandr: Verzamelde Werken 2
PROUST, Marcel: Op zoek naar de verloren tijd - De kant van Swann

REVE, Gerard & Willem Frederik Hermans: Verscheur deze brief!
RICKARDS, Guy: Jean Sibelius
ROTH, Philip: Verontwaardiging

SALTER, James en Kay: Smakelijk leven
SETH, Vikram: De Golden Gate
SETH, Vikram: Verwante stemmen
SHAKESPEARE, William: Romeo en Julia, Macbeth, Timon van Athene, Julius Caesar

TSJECHOV, Anton: Verzamelde Werken 2
TSJECHOV, Anton: Verzamelde Werken 3

VERHULST, Dimitri: De helaasheid der dingen

WARREN, Hans: Geheim Dagboek 1996-1998

1 Comments:

Anonymous Leen Roetman said...

Lees je wel eens poëzie? Volgende week is het weer Gedichtendag! Tijdens Gedichtendag 2008 staat de relatie tussen poëzie en dingen centraal.
Ik wil graag de aandacht vestigen op één van mijn favoriete dichters: Fernando Pessoa. Onder het ´heteroniem´ Alberto Caeiro schreef hij het volgende (voor dit thema toepasselijke) gedicht:

XXVI

Soms, op dagen van volmaakt en zeer scherp licht,
Waarop de dingen zo werkelijk zijn als ze maar kunnen zijn,
Vraag ik mij langzaam af
Waarom ik nog steeds schoonheid
Toeken aan de dingen.

Een bloem bijvoorbeeld, heeft die schoonheid?
Is er soms schoonheid in een vrucht?
Nee: ze hebben kleur en vorm
En ze bestaan, meer niet.
Schoonheid is de naam van iets dat niet bestaat
Die ik de dingen geef in ruil voor het genot dat zij mij geven.
Hij betekent niets.
Dus waarom zeg ik van de dingen: ze zijn mooi?

Ja, zelfs mij, die slechts van leven leeft,
Bezoeken, onzichtbaar, de leugens der mensen
Jegens de dingen,
Jegens de dingen die eenvoudigweg bestaan.

Hoe moeilijk is het jezelf te zijn en slechts het zichtbare te zien!


Uit: De hoeder van kudden (p 87)
Vertaling August Willemsen
De Arbeiderspers 2003

12:24 a.m.  

Een reactie plaatsen

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.