04 juni 2008

Verdwijning

Als je Tim Krabbé en Het Gouden Ei in Google intikt, krijg je een waslijst aan boekverslagen. Dit verhaal is een hit op boekenlijsten van middelbare scholieren. Het verscheen al in 1984, toen ik net eindexamen deed. Van Krabbé las ik tot nu toe alleen nog maar De grot, en dat is net als Het Gouden Ei een snelgelezen verhaal. Waarschijnlijk heb ik hiervan wel eens de verfilming gezien, want het begin van het verhaal kwam me bekend voor. Het is een boeiend en ingenieus verhaal, maar wat ik zeker geen meesterwerk zou willen noemen. Daarvoor vind ik het jammer dat het perspectief in het tweede hoofdstuk naar de moordenaar verschuift. Noodzakelijk voor het verhaal weliswaar. Je leest het in anderhalf uur uit. Ik ben benieuwd of het aantal bezoekers van mijn boekenlog na publicatie van deze leeslog stijgt door de vele scholieren die op zoek zijn naar verslagen van dit boekje.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ja wie weet stijgt het aantal bezoekers van jouw leeslog. Het verhaal is ook erg bekend door de film Spoorloos.
Als scholieren op zoek zijn naar ´dunne´ boekjes, laten ze dan het meesterwerk van A.Alberts lezen: De honden jagen niet meer. In 1979 heb ik de gebonden eerste druk gekocht en het boek staat in mijn persoonlijke top tien van Nederlandse literatuur.

10:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat betreft de leeslijst herinner ik me 'het dolhuis' en 'de hel' van boudewijn buch. Lekker dun en best aardig. Ook het flinterdunne 'de rat van arras' van Adriaan van Dis is een verplicht-lees-aanrader!

11:56 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.