17 mei 2009

Proces

Over Het proces van Neurenberg had ik nog niet eerder een boek gelezen; deze door Steffen Radlmaier samengestelde bundel met de gelijknamige titel is een aardig begin, maar biedt zeker geen gedetailleerd beeld van het proces. Het boek bundelt nieuwsberichten en verslagen die tijdens en rondom het proces werden geschreven door de bekendste journalisten en schrijvers van die tijd die naar Neurenberg waren afgereid om het proces te verslaan. Dat levert veel dubbellingen in feiten op, maar ook veel persoonlijke interpretaties van de gang van zaken, het belang van het proces en van beschrijvingen van de beklaagden. Bijzonder boeiend, en dikwijls aangrijpend. Maar zeker niet allesomvattend; ik zal zeker nog een degelijk overzichtswerk over dit proces ter hand moeten nemen. Wel al op mijn stapeltje te lezen boeken: het verslag van de gesprekken die psychiater Leon Goldensohn met de beklaagden had. 

2 Comments:

Anonymous Leen said...

Dat heb je snel gelezen! Joe Speedboot vond ik fantastisch, nu al een echte klassieker! Misschien moet ik dit boek toch ook maar kopen. Tommy Wieringa heeft een erg aanstekelijke schrijfstijl!

10:41 p.m.  
Anonymous Leen said...

...gaat even iets mis, dit is een reactie op JAB´s volgende post over Tommy Wieringa´s Ceasarion.

10:45 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.