26 februari 2010

Boerengeschiedenis

Vorig jaar las ik achter elkaar twee boeken van Frank Westerman (zie hier de leeslog). Ik kocht in één keer zijn drie andere boeken die ik nog niet gelezen had. Daarvan las ik nu eerst De graanrepubliek. Het is een geschiedenis van de akkerbouw en de landbouwpolitiek, het Oldambt met het communistische Beerta als meestbekende plaats, de carrière van Sicco Mansholt, en de relatie tussen natuurbescherming en landbouw ineen. Westerman hangt dit alles op aan de levensgeschiedenissen van enkele mensen in het Oldambt, zowat het verste stukje Nederland aan de Dollard. Westerman biedt met dit boek onderzoeksjournalistiek van de beste soort, wederom! Een nauwkeurige beschrijving van het boek vind je onder andere hier. Eigenlijk zou je die beschrijving alleen moeten lezen wanneer je niet intrinsiek geïnteresseerd bent in cultuurgeschiedenis van eigen bodem, want wanneer je dat wel bent moet je dit boek gewoon kopen en lezen. Westermans resterende titels (El Negro en ik en De brug over de Tara) volgen later.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.