22 februari 2010

Moeder en dochter

Na het oorlogsgeweld even wat lichters. Kathy's dochter van Tim Krabbé stond al een half jaar op mij plankje met nog te lezen boeken; ik las het in een dag uit. De literaire normen schrijven voor dat wanneer in een verhaal de hoofdpersoon Tim Krabbé heet die in alles (beroep, leeftijd, woonplaats, bezigheden) overeenkomt met de echte schrijver, je beiden toch niet mag vereenzelvigen. Maar over dit verhaal heeft Krabbé zelf verklaard dat het autobiografisch is. Die wetenschap maakt eigenlijk weinig uit, het verhaal is helder op zich. Het is een aardig gegeven: een jonge vrouw zoekt contact met de ik-figuur nadat haar moeder pas daarvoor vroegtijdig is overleden. Met die moeder had de ik-figuur bijna 40 jaar daarvoor een korte relatie. En prompt krijgen dochter en Krabbé ook een relatie. Erg diepgaand vind ik de roman niet (Krabbé houdt vooral veel van neuken), en meermalen tijdens het lezen had ik 'so what'-gedachten. Maar het las wel vlot weg en is na al dat oorlogsgeweld ook wel even gemoedelijk-eendimensionale lectuur.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.