07 maart 2010

Populisme

Op de avond van de gemeenteraardsverkiezingen keek ik eens niet naar de uitslagen - al die staafdiagrammen en luidruchtige zaaltjes vol juichende winnaars en verliezers worden een beetje eentonige televisie. Ik kocht die ochtend het boekje Waarom is de burger boos? Over hedendaags populisme van Maarten van Rossem en las het die avond in één keer uit. Zijn melig-koelbloedige analyses zijn doorgaans fijn leesvoer, en ook in dit boekje staan enkele verhelderende inzichten. Het antwoord op de vraag uit de titel is vrij simpel: een deel van de bevolking voelt zich democratisch murw, en geeft daarvan de politieke en maatschappelijke elite de schuld. Populistische politici spelen daar sluw op in. Ik had echter een wat grondiger analyse verwacht. Dit boekje is grotendeels een korte geschiedenis van het aandeel van het populisme in de politiek van de afgelopen tien à vijftien jaar: veel Pim Fortuyn, LPF, Verdonk en Wilders derhalve. Maar dat wist ik eigenlijk allemaal al. Het leest makkelijk weg, dat wel.

2 Comments:

Anonymous Leen said...

Als het om de huidige tijdgeest ga dan heb ik genoeg aan de columnisten van NRC Handelsblad: Heldring en Hofland voorop, gevolgd door Ishfan Elian en Bas Heijne.
In NRC Next beleef ik veel plezier aan Rob Wijnberg (ook zijn essays) en Ilja Pfeijffer.

12:00 a.m.  
Anonymous Leen said...

ga = gaat

12:02 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.