10 januari 2013

Miniatuur

Ik had nog nooit van de Noorse schrijver Karl Ove Knausgård en zijn romancyclus Mijn strijd (In het Noors: Min kamp) gehoord, totdat een collega er over vertelde en zij mij het eerste deel van de cyclus cadeau deed. In Noorwegen schijnt de serie (van zes delen) een heuse hit te zijn en ook in Nederland slaan de eerste twee vertaalde delen goed aan. In een interview dat ik op internet vond zegt Knausgård dat hij aan deze boeken begon om de dood van zijn vader te verwerken, en dat het verhaal steeds meer uitdijde. De serie is zo autobiografisch als die maar kan zijn; zelfs met zijn eigen vrouw kwam hij in een crisis terecht omdat hij niets en niemand spaart en al zijn eigen wederwaardigheden minitieus beschrijft. In dit eerste deel Vader vond ik dat allemaal nogal meevallen, maar als ik de berichten mag geloven ontziet hij in latere delen niets of niemand. Wel ruimschoots aanwezig: de beschrijving van het kleine. De schoonmaak van een keuken wordt van handeling tot handeling beschreven, koel, afstandelijk en bijkans registrerend, maar volledig begrijpelijk. Je moet als lezer loskomen van het idee dat iedere handeling een diepere betekenis heeft en later als noodzakelijk puzzelstukje verklaard wordt. Wat dat betreft is het lezen van dit boek een unieke leeservaring; het is bijna een dagboek in romanvorm. De verschillende levensfasen van de schrijver die in dit boek worden beschreven maken het echter nergens saai of afmattend. Tja, best intrigerend, dit eerste deel!

2 Comments:

Blogger Jacqueline said...

Dit is het volgende boek dat ik met mijn leesclub ga lezen. Ik ben erg benieuwd!

5:20 p.m.  
Anonymous Jasper said...

Beste heer Brouwer,

Excuses dat ik via deze weg contact met u zoek, maar ik kon geen email/contactformulier vinden op uw blog.


Met veel plezier heb ik uw website bekeken. Ik zou u willen vragen of het mogelijk is om op uw pagina (maakt niet uit waar) een linkvermelding naar onze nieuwe website te krijgen. www.ibieb.com

Hopelijk is het mogelijk. Uiteraard ben ik ook benieuwd wat u van onze nieuwe website vind, zeker gezien u een fanatieke lezer bent!

Ook zou ik u willen uitnodigen om op ibieb.com een account aan te maken (accountnaam: boekendagboek.blogspot.nl) en een aantal van uw recensies te plaatsen (bv maximaal 4-5, niet meer) op deze manier komt er dan elke keer een linkvermelding naar uw website en krijgt u extra aandacht voor uw recensies en website. Dit is uiteraard geheel gratis en op deze manier blijft uw website gewoon de hoge waarde houden! Maar helpen we elkaar wel een beetje.

Ik kijk uit naar uw reactie!

MVg
Jasper Nieuwstraten
ibieb.com

11:29 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.