23 februari 2014

Pop

Meestal lees ik boeken omdat ik ze als noodzakelijk om te lezen beschouw, en soms omdat iemand een tip geeft die ik niet kan weerstaan. Dit laatste gold voor Tom Sharpe, waar ik nog nooit van gehoord had en waarvan zijn roman Wilt hartelijk werd aanbevolen. Wilt is de naam van een leraar Engelse literatuur op een technische school, en heeft een slecht huwelijk. Om te testen hoe het is om zijn vrouw te vermoorden, dumpt hij een plastic neukpop in een betonschacht op de bouwplaats naast de school. Enfin, bij de betonstort denken ze dat er een echt lichaam ligt en Wilt wordt ontmaskerd als moordenaar van zijn vrouw. Het ene hilarische moment volgt op het andere. Sharpe steekt de draak met alles wat voor zijn voeten komt: de kerk, de intellectuelen, het schoolsysteem en de politie. De verhoren van Wilt op het politiebureau en de opgraving van de neukpop vormen de hilarische hoogtepunten van het boek. Het is allemaal geen topliteratuur, maar ik heb regelmatig hartelijk moeten lachen. Voor de ontspanning volgt hierna zeker af en toe een boek van Sharpe.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.