17 februari 2014

Principieel

Ik ga in het komend voorjaar een intensieve cursus mediation volgen, en daarvoor heb ik een stapeltje verplichte en aanbevolen literatuur aangeschaft. Ik ben stellig van plan die boeken van kaft tot kaft te lezen, want ik doe die cursus niet voor niks, dus ook deze titels komen hier voorbij. Excellent onderhandelen van Roger Fisher, William Ury en Bruce Patton is de eerste uit de reeks. Het boek dateert uit de jaren tachtig, werd enkele malen herzien en blijkt nog steeds een must-read in het managersboekencircuit: ik las de 41ste druk! En ja, toch wel voorstelbaar, want het is een boek van bijna 300 bladzijden vol gezond verstand en positief denken. Kern van de boodschap: verlaat het positioneel onderhandelen (ik bied 10 euro, jij 30 euro, en we onderhandelen elkaar kapot om al dan niet op 20 euro uit te komen) en verruil dat voor het principieel onderhandelen waar de mens en het probleem gescheiden zijn, de belangen centraal staan en wederzijdse belangen en objectieve criteria het geschil kunnen oplossen zonder dat er bloed aan de muur achterblijft. Zoals ieder managementboek is het allemaal wat eendimensionaal geschreven en soms erg compact geformuleerd, maar ik moet erkennen dat ik het met aandacht gelezen heb.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik heb dit boek inderdaad jaren geleden tijdens mijn mediation-opleiding ook doorgenomen. En het blijft een goed hulpmiddel om het onderhandelingsproces voor jezelf in beeld te krijgen. Succes met de cursus!

12:08 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.