31 oktober 2014

Monnik

Jeroen Brouwers is een onvermoeibaar schrijver. Ondanks zijn leeftijd (74) en zwakke gezondheid (te veel drank en sigaretten) blijft hij doorschrijven. Gelukkig maar, want hij behoort onmiskenbaar tot de beste Nederlandse schrijvers van de laatste decennia. Zijn vorige roman Bittere bloemen vond ik niet geheel geslaagd, zie hier de weblog erover. Maar zijn nieuwste roman Het hout is een prachtig boek. Het behandelt de seksuele misstanden in de katholieke kerk, en dan met name die in de jongensinternaten van sommige kloosterorden. In recensies van de roman werden de onwaarschijnlijke afloop en het weifelende karakter van de ik-figuur als de zwakheden van het boek benoemd, maar daar was het Brouwers volgens mij niet om te doen. Hij weet in oogstrelend fraai en eigenzinnig proza een wrange, klamme en onheilspellende sfeer te creƫren die je zelden zo overtuigend in je ban houdt. Wanneer de ik-figuur ongemakkelijke mededelingen verteld krijgt, bouwt Brouwers grammaticaal uitgeklede maar uiterst trefzekere zinnen die de huichelachtigheid van de boodschap benadrukken. Brouwers zat als kind ook een poosje in een jeugdinternaat, en zijn boosheid daarover is duidelijk voelbaar. Brouwers heeft wat te vertellen in dit boek, en hangt dat op aan een eendimensionaal liefdesverhaal. Maar zijn boodschap is krachtig, in fenomenaal proza geschreven. Zulke fraaie zinnen zijn zeldzaam dezer dagen, maar gelukkig hebben we Jeroen Brouwers nog!

2 Comments:

Anonymous Stef VM said...

Heb het boek ook gelezen. Ook al speelt het zich af in 1950, toch zijn zaken deels herkenbaar uit de jaren 80 toen ik op school zat in een broederschool met internaat.
Het schuldgevoel van het hoofdpersonage dat, in mijn ogen slijt, is ook herkenbaar. Iedereen wist wat er gebeurde, maar hield zijn mond. Want er zou toch niets veranderen. Na al die jaren schreeuwen veel mensen moord en brand die toen ook hadden kunnen spreken. Zo wordt een boek als dit plots heel confronterend. Ik ben niet zo'n fan van Jeroen Brouwers, maar met dit boek heeft hij me verrast.

10:10 a.m.  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Dank je wel Stef voor je krachtige reactie!

9:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.