08 juli 2015

Gebroken knop

Op mijn 17e kocht ik bij de V&D in Heerlen (die hadden toen nog een ruim en groots boekenaanbod) de net verschenen roman/novelle Letter en Geest. Een spookverhaal. Ik las dat boekje van Frans Kellendonk en snapte er niks van; ook van zijn enkele jaren later uitgekomen roman Mystiek lichaam begreep ik niet veel. Zijn vroegtijdige dood maakte hem tot een soort van eeuwige belofte in de knop gebroken. En nu opeens verscheen er een groots eerbetoon aan deze in 1990 op 39-jarige leeftijd aan aids overleden schrijver. De brieven is een grandioze uitgave waarin een ruime selectie van zijn correspondentie is gebundeld, van een eerste briefje aan zijn ouders toen hij als 17-jarige op schoolreis was, tot een kaartje aan een vriend vijf dagen voor zijn dood in februari 1990. Het is een weemoedig stemmend boek. Vooraleerst omdat Kellendonk een consciĆ«ntieus en hardwerkend wetenschapper was. Hij studeerde in de VS, gaf er colleges en gastlessen, en vertaalde doorwrochte literaire werken. En ondertussen schreef hij zelf. Op je 39-ste begint het leven pas, dus ja: wat als... Weemoedig stemt ook de gedachte dat boeken als deze tot een uitstervende soort behoren. Want wie bewaart nu zijn e-mails...? En wie schrijft nog zulke fraaie lange brieven waarin krachtige en bevlogen betogen worden gehouden? Ik ga maar eens opnieuw Letter en geest lezen, en Mystiek lichaam. Hulde aan Oek de Jong en Jaap Goedegebuure die dit boek samenstelden en heldere annotaties bij de brieven voegden.

1 Comments:

Blogger Koen said...

Maarten 't Hart is er ook enthousiast over zag ik https://www.youtube.com/watch?v=FR8zb5sRV5c

12:53 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.