05 december 2005

Het boekenschrift (2): het prille begin

Zoals eerder aangekondigd meer over mijn boekenschrift. Nog voordat ik het boekje van Felix Eijgenraam kocht en las, legde ik reeds aarzelend mijn leeservaringen vast. Dat deed ik op systeemkaartjes die ik in een speciaal daarvoor aangeschaft bakje bewaarde. Vraag me niet waarom ik niet meteen een schrift kocht. Geen idee.
Het eerste boek in mijn boekenschrift dateert van januari 1989. Het boekenschrift kocht ik op 9 januari 1991, nadat ik de dag ervoor het boekje van Felix Eijgenraam gekocht en gelezen had. Blijkbaar was ik er zo door geïnspireerd dat ik meteen de dag erna naar een kantoorboekhandel ging om dit schrift te kopen...


Daarin heb ik toen meteen het definitieve systeem voor de boekendagboeknotities vastgelegd; dat systeem hanteer ik tot op de dag van vandaag. Ik ben toen eerst alle boeken van die systeemkaartjes in het schrift gaan overschrijven, startend met januari 1989 (Hugo Claus: Vrijdag), waar slechts de opmerking verplicht voor lit. tentamen bij stond. Verder ? blz. en in de kolom bestemd voor de waardering eveneens een ?. Bij het tweede boek (Ivo Michiels: Het afscheid) dezelfde summiere aantekeningen, wél dat het boek 154 bladzijden besloeg. Met ingang van 1990 noteerde ik structureel het aantal pagina's van de gelezen boeken, zodat ik vanaf dat jaar een overzicht van het totaal aantal gelezen boeken en totaal aantal boekpagina's per jaar bezit. Later zal ik inzicht geven in de wijze waarop ik mijn boekenschrift heb opgebouwd. Alles stapje voor stapje! Voor de nieuwsgierigen wel een tip: via de link kun je op mijn persoonlijke website komen, waar je per jaar gerangschikt alle gelezen boeken sinds 1989 aantreft. Inderdaad: deze leeslog heeft een voorloper...

2 Comments:

Blogger Bibliofilos said...

Ik heb al een beetje door je persoonlijke website gestruind, erg leuk om al je boekenstukjes door te lezen. Ik ben er zelf nooit werkelijk in geslaagd om een dergelijk overzicht bij te houden. Het bleef bij een notitie op mijn lijst 'gelezen boeken' in excell. Toch wel jammer achteraf, als ik die lijst nu overkijk staan er veel boeken tussen waarvan ik me het verhaal nog niet half meer kan herinneren. Maar ja, dan denk ik ook wel weer dat het boek geen verpletterende indruk zal hebben achtergelaten toen ik het las. Desondanks beschouw ik elk interessant boek als een verrijking van de geest en dit schriftelijk vastleggen zorgt er voor dat het niet te snel weer verloren gaat. Nu nog het geduld ervoor vinden....

11:45 a.m.  
Blogger woordenaar said...

Die website van jou is leuk om te lezen, vooral om de boeken te zoeken die ik zelf ook gelezen heb.

12:20 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.