05 maart 2006

Montyn

Ik lig alweer drie boeken achter op schema, dus hup vooruit. Ik bezat al bijna een jaar de Rainbow pocket van het boek van Dirk Ayelt Kooiman: Montyn. Van Kooiman las ik nooit eerder een boek, en ik kende hem vooral van de giftige stukken van Jeroen Brouwers over de Revisor-club waartoe ook Kooiman behoorde. Ik betwijfel of Montyn als karakteristiek voor de schrijfkunst van Kooiman beschouwd kan worden, ook al is die stijl in dit boek uitstekend. Hij componeerde het boek op basis van op band opgenomen interviews met Jan Montijn, de persoon die in dit boek zijn levensverhaal vertelt. Hoe het ook zij: het boek grijpt je bij je lurven (waar die ook zitten) en laat je niet meer los, ook niet nadat jet het uitgelezen hebt. Dat Jan Montijn momenteel nog leeft is een regelrecht wonder, en als je vooraf zou weten wat hem zou overkomen gaf je geen cent voor zijn overlevingskansen. Tegelijkertijd geeft dit boek een indringend inzicht in de bizarre levensvorm die oorlog heet; het boek zou zeer goed passen in de serie Oorlogsdomein van de Arbeiderspers. Een indringend boek dat je gelezen móet hebben. Op zijn fraaie website http://www.janmontyn.com/ veel informatie over Jan Montijn in rustiger vaarwater.
Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.