17 januari 2007

Jeroen Brouwers

De eerste dagen van het nieuwe jaar gingen wat lezen betreft vooral op aan het opnieuw bestuderen van de cursusmap over wijn; inmiddels heb ik examen gedaan en het wijnbrevet gehaald. In de trein het echte leesjaar begonnen met een 'dunnetje', maar daardoor niet minder fraai: Het verzonkene van Jeroen Brouwers. Het is een roman van nog geen 100 bladzijden met een sterk autobiografisch karakter. Brouwers blikt terug op zijn kinderjaren in Indie, de periode vlak na de oorlog in 's-Hertogenbosch en het internaat, en verklaart dat hij van zijn familie alleen zijn grootvader liefhad. Een kort en stemmig meesterwerkje dat meer vertelt dan het woorden bevat.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Leuk dat jij ook zo´n fan bent van Jeroen Brouwers!

Dat je dit boek nu pas gelezen hebt...De boeken van Jeroen Brouwers las ik al in mijn middelbare schooltijd!

Ik heb nog ´gescored´ op mijn mondeling eindexamen VWO 1982 met Bezonken Rood. Heb je dat al gelezen? Net zo mooi, zo niet mooier dan Het Verzonkene. Vanaf verschijning onderwerp van een enorme controverse met Rudy Kousbroek. (Ik heb destijds de eerste druk gekocht.)

Ook hartverscheurend mooi: Zonsopgangen boven zee.

Zeer amusant en onderhoudend vind ik ook zijn polemieken, opstellen, herinneringen in ´Kladboek´ en ´De Bierkaai´, en zijn literaire anekdotenboek ´Zachtjes knetteren de letteren´.

Terechte winnaar van de Prijs der Nederlandse Letteren!

(Leen Roetman)

7:11 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.