30 maart 2008

Koning van het verhaal

Ooit heb ik mezelf opgedragen om ieder jaar minstens één deel uit de Russische Bibliotheek van uitgeverij Van Oorschot te lezen. Tot nu toe las ik dertien van die prachtige gebonden dundrukuitgaven; in 1990 begonnen met Oblomov van Gonstjarow. Nu de veertiende: de Verzamelde Werken deel 2 van Anton Tsjechov. Van Oorschot brengt de vijf delen met verhalen in een nieuwe, meer eigentijdse vertaling uit, en drie jaar geleden las ik het eerste deel van die nieuwe reeks. Nu dus het vervolg met 84 relatief vroege verhalen die Tsjechov schreef van mei 1885 tot december 1886. De variatie in deze verhalen is enorm. Tsjechov schiep 84 verschillende werelden, in dikwijls minder dan 8 pagina's, en schetste zo een fraaie dwarsdoorsnede van de Russische maatschappij. Allerlei figuren passeren de revue: landlopers, kunstenaars, luitenants, doktoren, kinderen, eenzame geliefden enzovoort. Tsjechov was geen schrijver van happy endings; droevigheid of melancholie overheersen. Het schijnt dat de latere verhalen nog beter en rijker zijn; ik moet maar snel verder met de reeds verschenen delen drie en vier!

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kijk aan, een (Russische) klassieker...Tsjechov! Ik ben ingestoken met de nieuwe vertalingen vanaf deel 3, en heb deel 4 onlangs gekocht, maar ik heb in beide delen nog geen letter gelezen.
Dat is een goed voornemen om minstens elk jaar een boek uit de Russische bibliotheek te lezen. Oorlog en Vrede heeft bij mij de hoogste urgentie!
Van een collega heb ik nu te lezen gekregen: Het negende uur van Pieter Nouwen, een ´metafysische detective´ en een eerbetoon aan Bachs meesterwerk, de Matthäuspassion.

8:50 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.