23 maart 2006

Schaduw van de wind

Ja, ook ik doe soms mee aan hypes. De schaduw van de wind van Zafón boek werd me aanbevolen door een collega, en een aanstaand snoepreisje naar Barcelona deed me besluiten dit boek te kopen en te lezen. Is het dat 'duizelingwekkend verhaal tegen de schitterende achtergrond van een mysterieus Barcelona' zoals op het omslag (voorplat!) staat: nee. Wat een draak van een aanprijzing overigens - misschien moet ik eens een aparte weblog met zulke gruwelijke citaten plaatsen; wie daarvan raadt welk boek het betreft krijgt een boekenbon... Maar goed: deze bestseller is best de moeite waard. Het leest goed, zit knap in elkaar en wordt zelfs spannend. Toch is het geen literair hoogtepunt. Zafón is uitermate breedsprakig; veel gegevens zijn overbodig. Bovendien wil hij soms té gedetailleerd vertellen wat er gebeurt, waardoor hij het effect van bepaalde gebeurtenissen teniet doet. Met de helft minder tekst had hij hetzelfde verhaal kunnen vertellen, met treffender resultaat. Dus misschien toch ook een mislukt boek? Ach, ik heb er een aantal fijne leesuurtjes mee doorgemaakt. Maar soms ook uit plichtsbesef. Tja, een wisselend gevoel over dit boek. En die aanprijzing: het verhaal had evengoed in Madrid of Sevilla kunnen spelen.

3 Comments:

Blogger justathought said...

Vond de eerste helft zeker de moeite waard maar helaas kwam de klad in de regelmaat en ligt het boek nog steeds te wachten op uitlezen. Laat het nog even liggen en begin dan maar weer voorhaan.

Was geboeid door de personages en de sfeeer die het boek ademt. Denk dat mijn oordeel iets positiever zal gaan zijn.

11:11 p.m.  
Blogger Bibliofilos said...

Mij beviel het boek. Vooral de aanbidding van het boek in dit boek. De verstopte esscherachtige bibliotheek, de mysterieuze schrijver. Zeker geen misser.

10:37 p.m.  
Blogger Trudie said...

Ik heb het boek van iemand gekregen die het zelf niet zo mooi vond. Heb er wel positieve reacties over gehoord. Ik hoop er 'n keer aan toe te komen om het te gaan lezen.

Groeten van Trudie.

8:10 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.