28 april 2006

Het boekenschrift (3): de opbouw

Zoals beloofd in mijn log van 5 december 2005 nu inzicht ín mijn boekenschrift. Zoals ik toen al schreef heb ik het ingedeeld in 4 kolommen:

* nummering (doorlopend & per jaar)
* data van begin en eindigen met lezen van het boek
* schrijver, titel & impressie/mening, aantal pagina's van het boek
* sterrenwaardering

In beeld (klik op de afbeelding voor een leesbare vergroting - en na een paar seconden verschijnt in de vergroting een soort kruis onderin en als je daarop klikt wordt het nog beter leesbaar):

Ik heb hier een recente pagina uit mijn boekenschrift gescand; de titels zul je herkennen uit de eerste weken van deze leeslog. Een kleine tien jaar geleden was ik wellicht iets minder uitvoerig in mijn beschrijving, en schreef ik wat netter:


In beide scans heb ik een jaareinde opgenomen. Want dan dient de balans opgemaakt te worden. Ik probeer ervoor te zorgen dat ik uiterlijk 31 december een boek heb uitgelezen; pas op 1 januari mag ik weer met een nieuw boek beginnen om de statistieken niet teveel te vervuilen. Eind 1996 lukte dat helaas niet, zoals je kunt zien. Het boek wordt dan in het nieuwe jaar meegeteld, ook al las ik het merendeel in het voorbije jaar. Tja... Verdere toelichting is overbodig, lijkt me. Wat over het boekenschrift nog zal volgen is een fraaie statistiek: aantal pagina's en boeken per jaar vanaf de start van het schrift.

2 Comments:

Blogger boekengek said...

Mooi Jan Anton! Erg knap van je om een boekenschrift zó gedetailleerd bij te houden. Maar nu heb ik wat praktische vragen: stel je begint een boek te lezen, schrijf je dan de datum dat je op blz. 1 begint meteen in je schrift en lees je dan niks anders daarnaast? Of hou je ergens bij hoe lang je over een boek doet en schrijf je na afloop de data in chronologische volgorde in je schrift? Ik 'lees' tientallen boeken tegelijk. Sommige gedeeltelijk, andere helemaal. Het laatste is makkelijk bij te houden, maar hoe registreer je al die andere boeken?

6:58 p.m.  
Blogger Jan Anton Brouwer said...

Hoi Boekengek! Je wijst impliciet op iets van belang: het boekenschrift beïnvloedt heel erg mijn leesgedrag: ik lees zelden of nooit meer dan 1 boek tegelijk, en daarom weet ik na afloop bijna altijd wanneer ik met het boek ben begonnen. Doorgaans doe ik tussen de 2 en 15 dagen over 1 boek; bovendien begin ik meteen nat het uitlezen van een vorig boek aan een nieuw boek. En wanneer ik wel aan meer dan 1 boek bezig ben bepaalt het uitlezen de chronologie in het boekenschrift. Bovendien: boeken die ik niet uitlees komen niet in het boekenschrift. Zoals ook ergens in Eijgenraam beschreven staat.

9:24 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Meer Leeslog in eerdere maanden - zie de 'archives' in de rechterkolom.